Hieronder volgt een serie zelfhulpboeken die je kunnen helpen met de problemen waar je mee zit. Realiseer je dat een zelfhulpboek geen therapie is. Het werken met een zelfhulpboek kan zeker een waardevolle methodiek zijn om tot zelfinzicht en bewustmaking te komen. Vaak is het enorm helpend om dit soort boeken te lezen en de oefeningen te doen die er in staan, terwijl je in een therapeutisch traject zit. De gesprekken met je therapeut kunnen gericht zijn op wat je bent tegengekomen tijdens het lezen en het maken van de oefeningen of je therapeut kan je specifieke oefeningen geven die voor jou het meest geschikt zijn gezien hetgeen je tegen aan loopt. Klik op de blauwe titellink als je wilt weten waar het boek te koop is.


Persoonlijke problemen

Dit is jouw leven
Wat zou er gebeuren wanneer je de vraag stelt wat er goed is aan jou en aan jouw leven? Wat zou er gebeuren wanneer je waardeert wat er al is en vriendelijk bent tegen jezelf? Dan komt er ruimte voor inspiratie. Dit is jouw leven vertaalt de inzichten uit de positieve psychologie in praktische en herkenbare taal, waarbij theorie en oefeningen elkaar afwisselen.

Negatief Zelfbeeld
Als het beeld van jezelf negatief is, dan dringt positieve informatie uit de omgeving niet door. De vaste overtuiging niets waard te zijn, er niet bij te horen of niet gezien te worden kan je persoonlijke ontwikkeling behoorlijk in de weg zitten. hoe kun je leren om anders naar jezelf te kijken? Dit boek biedt een methode om het negatieve denken te doorbreken. Stapsgewijs, en met behulp van oefeningen en opdrachten, leert de lezer een stevig en genuanceerd beeld van zichzelf op te bouwen. De auteur baseert zich op jarenlange praktijkervaring. Dit boek kan binnen een behandeling gebruikt worden, maar ook zelfstandig.

Patronen Doorbreken
Maak je steeds weer dezelfde fouten, terwijl je je had voorgenomen om een volgende keer anders te reageren? Vertoont je gedrag hardnekkige patronen, die je maar niet kunt doorbreken? In dat geval helpt schematherapie je verder. Schematherapie leert je om de oorsprong van je gedragspatronen te doorgronden, hun invloed op je alledaagse leven te onderzoeken en jezelf zodanig te veranderen dat je je beter gaat voelen en beter voor jezelf kunt zorgen en opkomen. Aan de hand van vele voorbeelden en online beschikbare invuloefeningen maakt Patronen doorbreken duidelijk hoe patronen van gedrag, gedachten en gevoelens zijn ontstaan en hoe je die kunt veranderen.

Leven in je Leven
Voortbouwend op de principes van de cognitieve therapie zijn de psychologen Jeffrey Young en Janet Klosko erin geslaagd om een uiterst bruikbare gids te schrijven voor een breed publiek. Het boek leert mensen hun negatieve gedachtepatronen, door de auteurs 'valkuilen' genoemd, te herkennen. Helder en aansprekend beschrijven Young en Klosko elf van de meest voorkomende valkuilen, waaronder problematische relaties, een irrationeel gebrek aan zelfvertrouwen, faalangst, eenzaamheid. Problemen waar veel mensen mee kampen. Tegelijkertijd bieden zij uitgebreide diagnostische tests en vragenlijsten om elke valkuil te herkennen, en stapsgewijze suggesties om ze in de toekomst te omzeilen. In Amerika hebben al duizenden mensen geprofiteerd van deze directe methode. Het boek Leven in je leven laat niet alleen zien hoe mensen kunnen ontsnappen aan de vicieuze cirkel van negatieve gedachten, het werkt ook inspirerend voor eenieder die over zijn leven wil nadenken.

Het drama van het begaafde kind
We kunnen ons verleden totaal niet veranderen, de krenkingen die ons in onze kindertijd zijn aangedaan, kunnen we niet ongedaan maken. Maar we kunnen wel onszelf veranderen, onszelf 'repareren', onze verloren integriteit heroveren. Dat kunnen we doen door te besluiten de in ons lichaam opgeslagen kennis van wat vroeger gebeurd is nader te bekijken en deze dichter bij ons bewustzijn te brengen. Dat is inderdaad een ongemakkelijke procedure, maar het is de enige die ons de mogelijkheid biedt eindelijk de onzichtbare en toch zo wrede gevangenis van de kindertijd te verlaten en onszelf te transformeren van onbewust slachtoffer van het verleden in een verantwoordelijk mens die zijn geschiedenis kent en ermee leeft.

Borderline 
Veel mensen hebben last van heftige emoties en terug-kerende conflicten. Wanneer dit al te vaak en in extreme mate voorkomt, kan het gaan om een borderlinestoornis, zoals deze persoonlijkheidsproblematiek wel wordt genoemd. De stoornis is ingewikkeld, omdat zich daarbij vrijwel alle psychische aandoeningen kunnen voordoen, zoals depressie, angst- en eetstoornissen. Mensen die ermee kampen willen graag hechte relaties aangaan, maar zijn daar tegelijk benauwd voor. Zo kunnen emotionele crises ontstaan, waardoor bestaande relaties verder verstoord raken en men steeds meer in een isolement raakt. Kennis over de stoornis, zelfhulptech-nieken en adviezen ter verbetering van relaties kunnen verlichting bieden. Borderline bevat daarom veel praktische opdrachten.

Omgaan met overweldigende emoties
Het boek biedt een stapsgewijze methode om heftige emoties beter te begrijpen en te zien aankomen. Met behulp van eenvoudige en doeltreffende oefeningen, checklists en werkbladen kan daadwerkelijk verandering worden bewerkstelligd. Het boek is  geschreven en gebaseerd op de Dialectische Gedragstherapie (DGt) en Acceptance en Commitment Therapie (ACT).Het bevat uiterst praktische en effectieve methoden, trainingen mindfulness, emotieregulatie en frustratietolerantie en zeer bruikbaar om vaardigheden dialectische gedragstherapie te leren.

Handboek voor gevoelige mensen
Of je nu hooggevoelig, supergevoelig of gewoon gevoelig bent, gevoelig zijn is een gave waar je niet alleen mee kunt leren omgaan, maar waarvan je ook plezier kunt hebben. In dit handboek leer je hoe gevoelens ontstaan, hoe je effectief met emoties en gevoeligheden kunt omgaan, hoe emotionele intelligentie en veerkracht kunnen toenemen en hoe je tot veranderingen komt in de manier waarop je je wilt gedragen en voelen.
Behalve van wetenschappelijke gegevens uit bijvoorbeeld hersenonderzoek, maakt de schrijver ook gebruik van het subtiele, maar effectieve model van de menselijke aura. Vooral in de oefeningen blijkt deze zienswijze tot nuttige en soms zeer verhelderende resultaten te leiden.
Een boek met veel informatie en meer dan 100 doelmatige oefeningen.

Kracht van Kwetsbaarheid
Op een heldere en open manier wordt er over kwetsbaarheid gesproken. Of het nu om werk, relaties of opvoeding gaat: het is eng en moeilijk om je kwetsbaar op te stellen, maar het is nog veel moeilijker om het niet te doen en jezelf af te blijven vragen: wat als ik het wel had geprobeerd? We verwachten van onszelf en van anderen dat we elke dag de schijn ophouden om anderen te laten zien hoe goed we alles voor elkaar hebben. Kwetsbaarheid durven tonen is iets wat we vaak afgeleerd hebben, en soms ook hard proberen te ontwijken. Het is immers een emotie waar bijna niemand zich echt prettig bij voelt. We associëren het met onzekerheid en risico s. Toch zegt Brené Brown dat juist kwetsbaarheid de basis is van alle mooie dingen in het leven als liefde, vertrouwen en vreugde. Ze moedigt de lezer in De kracht van kwetsbaarheid aan om perfectionisme te laten varen, kwetsbaarheid en te omarmen en uitdagingen aan te gaan.

Relatieproblemen

Hou me vast
De schrijfster, Amerikaans psychotherapeute, ontdekte dat reacties tussen mensen geen intellectuele, maar emotionele reacties waren. Emotionele sleutelmomenten, zowel negatieve als positieve, bepalen een relatie. Dit boek is bedoeld als zelfhulpboek, maar vervangt zeker geen therapie. Lees het daarom stap-voor-stap en herhaal. Belangrijke kernthema's zijn onder meer: ruzies zijn vormen van protest tegen het verlies van emotionele verbondenheid. Onze geliefde is de schuilplaats in het leven, anders staan wij in de kou. De interacties worden steeds negatiever wanneer de basisbehoefte ontbreekt. Durf in een dialoog terug te kijken op een crisis of conflict. De band met elkaar, de verbondenheid kan ook door seks en aanrakingen versterkt of hersteld worden.

Liefdesbang
Heb jij last van verlatingsangst of bindingsangst? Heb je alles op orde maar gaat het steeds mis in de liefde? Verlang je naar een partner maar loopt deze steeds weg als jij dichterbij komt? Of verdwijnen al jouw gevoelens als iemand voor jou wil gaan? Misschien heb je een relatie maar mis je de intimiteit. In Liefdesbang legt Hannah Cuppen uit dat dit allemaal met verlatingsangst en bindingsangst te maken heeft en hoe je hiermee om kunt gaan. Nederland telt naar schatting 2,4 miljoen singles. Het blijkt nog niet zo eenvoudig om de prins of prinses op het witte paard tegen te komen. En staat die opeens wel voor je deur, dan is het lastig om de teugels uit handen te geven. Vervelende ervaringen of verlies hebben je misschien liefdesbang gemaakt.

365 Dagen succesvol, het relatieboek
De boodschap van 365 dagen succesvol: het relatieboek is simpel: om je relatie te laten slagen moet je jezelf blijven. Als je stevig naast elkaar staat, elkaar de ruimte geeft en groot over elkaar denkt, dan komt je relatie vanzelf tot bloei. Met dit boek ontdek je hoe je heel eenvoudig een liefdevolle relatie kunt hebben en houden. En maak je van je relatie een superrelatie!

Een relatie, hoe doe je dat?
Een langdurige liefdevolle relatie is een wens die niet altijd vanzelf in vervulling gaat. Hoe goed je bedoelingen ook zijn, soms bots je met je partner. Of misschien merk je wel dat zich in jouw relaties steeds dezelfde patronen voordoen. Relaties, hoe doe je dat? laat zien hoe relaties zich ontwikkelen en hoe de situatie waarin je bent opgegroeid, daar invloed op heeft. Het boek helpt je om je eigen gedrag en dat van je partner te begrijpen en leert je om negatieve patronen te doorbreken. Je ontdekt hoe je jezelf kunt blijven in een relatie, terwijl je tegelijk open blijft staan voor je partner.

Gezin en Opvoeding

Kinderen bewust (op)voeden
ADHD, ADD, PDD-NOS, autisme, dyslexie... Steeds meer kinderen krijgen een label. Zijn deze kinderen 'anders'?Dit boek laat je zien wie deze kinderen werkelijk zijn. Ze hebben prachtige kwaliteiten zoals (hoog)gevoeligheid, een sterke intuïtie en een grote innerlijke wijsheid. Het zijn de vernieuwers, ontdekkers en wijze beslissers van deze tijd. Ze dragen een boodschap uit: het is tijd voor verandering. En verandering vraagt niet om labelen, maar om anders denken. Deze generatie gevoelige kinderen raakt snel overprikkeld. Hoe raken ze overprikkeld? Welke soorten prikkels zijn er? Wat zijn de gevolgen hiervan? Karin Janssen beschrijft het in dit boek. Ze biedt inspirerende inzichten in de kwaliteiten, het gedrag en de belevingswereld van kinderen. Maar ook in de oorzaken van hun klachten en problemen.

Puberbrein binnenstebuiten
Het lijkt wel of kinderen steeds sneller volwassen worden. Jongeren schieten de lucht in, hebben seks, bijbaantjes, uitpuilende agenda's en denken altijd alles beter te weten. Maar is dat wel zo? Kunnen pubers hun eigen gedrag overzien? Huub Nelis en Yvonne van Sark geven in Puberbrein binnenstebuiten een kijkje in de belevingswereld van tieners. Puberbrein binnenstebuiten is voor ouders een belangrijk houvast. Met een duidelijk pleidooi voor méér 'bemoeienis' met je kind. Maar het is ook een eyeopener en handig hulpmiddel voor docenten, marketeers, hulpverleners en beleidsmakers. Uit nieuwe inzichten blijkt namelijk dat de hersenen pas rond het 25e levensjaar volgroeid zijn. En ook al voelen pubers zich nog zo volwassen, ze zijn het (dus) nog lang niet! Tussen het 10e en 25e levensjaar maken de hersenen een belangrijke ontwikkeling door.

Respectvolle ouders, respectvolle kinderen
Respectvolle ouders, Respectvolle kinderen - 7 sleutels die conflicten in het gezin omkeren naar samenwerkingStop het geworstel.Vindt de samenwerking en het wederzijds respect waar je naar verlangt! Dit boek bieden we aan in de overtuiging dat ouderschap een van de belangrijkste, meest lonende en meest veeleisende activiteiten is die een mens ooit onderneemt. Met de nadruk op het creëren van respect en samenwerking tussen ouders en kinderen, introduceert het boek 7 sleutels ter ontsluiting en inspiratie van specifieke vaardigheden van ouders. Deze vaardigheden zijn o.a. opvoeden met een duidelijk doel voor ogen, kijken naar de behoeften onder het gedrag, en bewust structuren en gewoontes kiezen waarmee we onze doelen en intenties bereiken.

0
0
0
s2smodern