Er zijn grofweg twee manieren om je leven te leiden .. of te lijden... De keuze is aan jou.

Aan het leven lijden

De bekende Vlaamse psychiater Dirk den Wachter had het er al eens over. Lijden aan het leven. Sommige mensen lijden aan het leven. Ze lijden door wat ze hebben meegemaakt en daarna lijden ze nog jarenlang aan het 'herkauwen' van die negatieve ervaring om deze negatieve ervaring vervolgens in allerlei vormen en maten, te projecteren op de toekomst. Dat doen ze niet expres. Vaak kunnen ze niet anders. Er is een psychische wond geslagen en die wil maar niet goed helen.

Rampscenario's bedenken
"Stel nou dat dit ... of stel dat .. of wat nou als...?" Ken je dit soort denken? Je bent zeker niet de enige. Er zijn heel veel mensen die lijden aan het leven op deze manier. Ze fabriceren rampscenario's in hun hoofd met datgene waar ze bang voor zijn. Ze doen dit om verschillende redenen. Vaak is het om een soort controle te willen uitoefenen op hun toekomst. Ze denken dat als ze maar genoeg rampscenario's bedenken, dat ze dan beter voorbereid zijn op een mogelijke ramp. Ze bedenken er het liefst ook mogelijke oplossingen bij, alleen dat lukt vaak niet zo goed. Wat ze niet door hebben is dat ze niet meer bezig zijn met leven maar eerder met continu overleven.

Angst beheerst je leven
Angst is een geen goede raadgever, zegt een gezegde. Toch is dat niet waar. Angst is wel degelijk een goede raadgever. Het beschermt je tegen gevaar maar dan moet er wel gevaar zijn. Als het verder in je leven goed gaat en het is er rustig, dan is het niet nodig om voortdurend in angst te zitten over wat er zou kunnen gebeuren of wat je zou kunnen overkomen. Dan ga je lijden aan je angst i.p.v. dat je je leven leidt. Je angst denken neemt het over.

Trauma of PTSS
Als de psychische wond diep was of heftig dan krijg je zo'n nare herinnering niet meer goed uit je hoofd gezet. Onwillekeurig moet je er telkens weer aan denken. Het minste of geringste roept die nare herinnering weer op. Een liedje, een beeld, een bepaald woord of gebouw, het kunnen allemaal 'triggers' zijn. Je geheugen raakt als snel overbelast als je telkens weer geconfronteerd wordt met dingen die er op lijken of er aan doen denken. Het kan zijn dat je nachtmerries hebt of slecht slaapt. Dat je maar niet tot rust kan komen. Ook dan lijd je aan het leven. Dingen die je zijn overkomen. 

Controleren en dwangmatig bezig blijven
Als de angst en onrust langdurig aanwezig blijft dan kan het zijn dat je dwangmatig gedrag of denken gaat ontwikkelen. Als de stress hoger wordt, wordt de controlebehoefte sterker. Dit werkt controlerend gedrag of dwangmatig handelen in de hand. Je blijft maar die deuren of ramen controleren of ze wel goed dicht zijn. Je kan niet stoppen met het recht leggen van voorwerpen of het tellen van dingen die voorbij komen. Het werkt erg verstorend op je dagelijks leven en je leeft voortdurend met de angst en onrust dat er iets niet goed is. 

Gelukkig is er vaak wel wat aan te doen aan dit soort angst problemen. Het is een beetje afhankelijk van hoe het is ontstaan en hoe lang je er al last van hebt. Wil je meer weten of een afspraak maken om te stoppen lijden en je leven weer te gaan leiden? Neem dan gerust contact met mij op.

 

 

0
0
0
s2sdefault