Als je ouder wordt dan neemt de capaciteit van de hersenen langzaam af. Je kan niet meer op een bepaalde naam komen, het duurt langer om iets nieuws aan te leren of om iets te onthouden. Ook kan het zijn dat het schakelen tussen verschillende bezigheden, steeds moeizamer gaat. Het is daarom belangrijk om je hersenen fit te houden. Hoe kan je dat doen?

Ouderdom of Stress?


Onze cognitie (het denkvermogen) is het deel van de hersenen wat ons helpt in het dagelijks leven goed te kunnen functioneren. Als we jong zijn vinden we het vanzelfsprekend dat het goed werkt maar als we ouder worden of veel stress ervaren, ga je merken dat het minder goed gaat werken. Je krijgt dan moeite met het onthouden van dingen, de concentratie wordt lager en je kan moeite krijgen met het plannen, organiseren en beslissen. Allemaal cognitieve functies die er op achteruit gaan bij ouderdom maar ook bij stressvolle periodes in ons leven. Je kent het wel: je loopt naar de keuken en je weet niet meer wat je er ging pakken of je had iets te drinken ingeschonken maar toen ging de telefoon en vergat je het op te drinken. Je weet niet meer zeker of je dat raam nou wel of niet had dichtgedaan en misschien heb je per ongeluk wel je portemonnee in de ijskast gelegd in plaats van in je handtas of jaszak. En waar liggen nu toch je sleutels?

Flexibele hersenen
Als je jonger bent zijn de hersenen nog flexibel. Ze maken makkelijk nieuwe verbindingen aan en daardoor leer je snel en makkelijk een nieuwe taal of kan je zo al aardig wat weg spelen op een piano na een paar weken. De nieuwe smartphone kent binnen een paar dagen nog weinig geheimen en ook een nieuw telefoonnummer uit je hoofd leren is een peulenschil. Dat wordt anders als je ouder wordt of stress hebt, als je mentaal minder fit bent. De nieuwe verbindingen in de hersenen tussen de zenuwcellen worden bij het ouder worden wat minder snel gemaakt maar dat wil niet zeggen dat je dan niet meer iets nieuws kan leren. Het kost je alleen wat meer tijd en moeite. Je zult er wat meer energie in moeten steken maar het kan nog steeds.

Een fit brein 
We hebben dus wel degelijk invloed op de fitheid van onze hersenen. Gezondheid en leefstijl zijn bepalend en een aantal zaken heb je zelf aardig in de hand:


  • Regelmatig bewegen helpt je mentale conditie goed te houden; wat goed is voor je hart is doorgaans ook goed voor je hersenen
  • Voldoende slapen en op tijd rust en ontspanning helpt om de hersenen genoeg verwerkingstijd te geven van wat geleerd en verwerkt moet worden
  • Een gezond voedingspatroon waarin voldoende vitaminen en mineralen zitten, zorgt voor bouwstoffen voor de hersenen
  • Hersengymnastiek of hersentraining doen helpt om je hersenen gezond en "lenig" te houden

Hersengymnastiek wat is dat?
Je hersenen hebben uitdaging nodig om die nieuwe verbindingen te blijven leggen maar ook om niet teveel te gaan "snoeien" op oude verbindingen. Dat wat hersenen namelijk niet vaak meer gebruiken wordt uiteindelijk weggesnoeid aan verbindingen. Dit doen hersenen om op die manier energie te besparen. Onnodige verbindingen handhaven kost bouwstoffen en energie en als je het dan toch niet meer gebruikt, dan wordt het afgebroken. De hersenen werken volgens het principe "use it or loose it". Het is net als met spieren. Als je een spier niet meer vaak gebruikt, dan breekt het spierweefsel af en wordt het slap. Je kan er niet meer zoveel mee als eerder toen de spier nog in goede conditie was. Hersenen hebben dus ook "gymnastiek" nodig.

Hersentraining
Het is dus belangrijk om je hersenen lekker aan de gang te houden en dat doe je door ze uit te dagen. Welke dingen kan je dan doen? Hieronder vind je een rijtje:

  • Leer een nieuwe taal 
  • Ga puzzelen
  • Loop of fiets een andere route dan je gewend bent
  • Bespeel een muziekinstrument
  • Doe spelletjes zoals kaarten, schaken of Memory
  • Lees boeken over verschillende onderwerpen; bibliotheek lidmaatschap (online)
  • Pak steeds moeilijkere puzzeltjes of sudoku's
  • Wandel regelmatig in verschillende omgevingen
  • Ga met verschillende mensen om
  • Lees een krant of tijdschrift
  • Probeer nieuwe recepten uit
  • Breien, haken of andere handwerkjes doen
  • Timmer of repareer dingen of maak bouwpakketten
  • Bekijk foto albums en haal herinneringen samen op
  • Luister naar muziek
  • Doe mee met verschillende activiteiten zowel binnen als buiten

Er is genoeg te doen om je hersenen fit en in conditie te houden. Misschien kan je er zelf ook een aantal in jouw omgeving bedenken of doen. Lukt het je niet om alleen? Zoek dan iemand om het samen mee te doen. Samen dingen doen stimuleert vaak om er iets leuks van te maken!

Wil je hulp of coaching?
Als het je graag wat hulp of begeleiding wilt om mentaal fit te worden dan neem gerust contact met mij en dan maken we samen een programmaatje of weekindeling die je kan volgen. Je kan hier eventueel begeleiding of hulp in krijgen of we zoeken samen naar oplossingen en mogelijkheden om dit samen met iemand in je eigen omgeving te gaan doen. Bel voor een afspraak tel. 06-81354307 (Spreek even de voicemail in als ik niet op kan nemen) of mail je hulpvraag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 


Bron: Hersenen en Training van de Hersenstichting

0
0
0
s2smodern